BUSINESS IS EEN BOERENSTIEL

ONTBIJTSESSIE 29/06/2022 08h30 - 11h30

Net als elk van onze opleidingen vertrekt ook deze niet vanuit de pure theorie maar is ze effectief en succesvol getoetst aan, en toegepast in, de hedendaagse praktijk.

Een praktische opleiding dus met absolute focus op LEREN VOORDENKEN IN WOELIGE 2022 TIJDEN!

Een sluitend antwoord op onder andere deze vragen;

  • Ken je jouw plaats op de akker van morgen?

  • Wie bewerkt dezelfde akker of zal deze mogelijk bewerken (per definitie geen rechtstreekse concurrent)?

  • Is de gekozen akker morgen nog vruchtbaar?

  • Weten jouw klanten waarvoor ze NIET bij jou moeten zijn?

  • Welke klanten heb je liever NIET?

  • Welke klanten heb je binnen x jaar niet meer?

  • Hoe ga je van bepaalde klanten afkomen?

  • Zie je jouw product of dienst als uw doel of eerder een middel om uw doel te bereiken?

  • Hoe ziet jouw klant van morgen dit?

  • Heb je een zaai-kwadrant van jouw marktpotentieel naar winstbehoefte en andersom? 

  • Heb je een concrete actietijdslijn om jouw markt actief te bewerken?

  • Welke acties neem je morgen op deze stappen en met welke frequentie?

  • Ben je bewust dat jouw concurrent niet steeds een sectorgenoot is? 

  • Ken je de imperfectie van deze concurrenten?

  • Heb je nog de juiste boerenzonen en dochters om morgen het verschil te maken?

  • Heb je zelf nog de noodzakelijke competentie?

  • Zal je deze competentie aanwerven of inhuren? En vanaf wanneer?

  • ...

Ik neem u even mee naar een belangrijke oorsprong van handel drijven. Naar daar waar onze voorouders “teelden en kweekten” om in de dagelijkse behoeften van hun huishouden te voorzien. Wist u trouwens dat het woord Economie afstamt uit het Griekse oikos (huis) en nomos (regel) en dus letterlijk huishoudkunde als betekenis heeft? En eigenlijk is dat nog steeds wat het gros van de ondernemers op vandaag doen, hun huishouden voorzien van spijs en drank en ja, soms tegen wil en dank.
Niettemin waren er ook “actievere” voorouders die “teelden en kweekten” om zich te verrijken, om iemand te zijn, om het “beter” dan de ander te hebben of gewoon om waarde te leveren en dus niet meer “om den brode” actief waren maar waar winst en winnen eerder het doel was.

Maar wat hun drijfveer ook was, vele voorouders reden zich vast in modder en klei omdat ze stijfkoppig in het, door de buur getrokken, spoor bleven lopen en dus nooit de mogelijkheid hadden deze voorbij te gaan. Anderen waren dan weer zo gefocust op hun product dat ze de alles vernietigende luizen over het hoofd zagen en, gelukkig maar, nog anderen zagen tegenslagen eerder als opportuniteiten en het getrokken spoor net als het niet te volgen pad. 

Het wel of niet succesvol zijn had en heeft nog steeds niets te maken met geluk of IQ (een beetje helpt natuurlijk wel) maar voornamelijk met de manier waarop ze naar hun akker keken en er mee omgingen. Ze kwamen er door gezond boerenverstand en, ja zelfs toen al, een duidelijke visie. Ze maakten het verschil door voor in plaats van na te denken, door het nemen van snelle beslissingen op de meest moeilijke momenten, hun trekpaard te ontdoen van zijn ooglappen of het luie dier tijdig te vervangen middels een frisser exemplaar of “moderner” tuig.

Zo was de vlascrisis in 1845 veroorzaakt door industrialisering (lees: de snelheid en aanpassingsvermogen, moed en durf van de buurboer) en de misoogsten (lees: stijfkoppig blijven geloven dat alles groeien zal en blijft) voor de één een zeer pijnlijke dood en voor de andere een nieuw lekker brood (zo bleek de vlasstengel, het vroegere afval, immers een ideale grondstof voor vezelplaten).

Maar goed, beste boer ondernemer, hoe zit het met uw akker in deze woelige tijden? Weet u nog waar die ligt? Kent u de kwaliteit en de vruchtbaarheid van de aarde om straks het wonderlijke huwelijk met het gekozen zaad zo succesvol mogelijk te maken? Weet u al wat u morgen zaaien zal en voornamelijk waarom? Is uw mestplan klaar en wat zal u gebruiken? Hebt u de weersverwachtingen in de gaten en maakt u correcte voorspellingen? Is uw boerenzoon op de hoogte van uw plannen en deelt hij uw passie, kennis en kunde? Neemt u ook het risico op een mislukte oogst door stijfkoppig bij uw traditie te blijven of ziet u net de opportuniteiten in het afval van uw buur? Blijft u in het spoor van uw collega of trekt u er nieuwe? Blijft u keuterboer of wordt u herenboer?

Aan u de keuze.

 

Inspirerende groeten,

 

Boer Piet

Investering

154€/pp netto NA KMO portefeuille** en exclusief BTW.

Inclusief ontbijt.

​*mits het volgen van de KMO portefeuille richtlijnen.

** tarief voor kleine ondernemingen. Tarief middelgrote ondernemingen 176/pp netto NA KMO portefeuille. 

Locatie:

Humanizer Academy Stoomtuigstraat 7 8830 Gits

INSCHRIJVEN