VOOR 1 OP 3 ONDERNEMERS "WERKT" NETWERKEN NIET!
Als “strateloper” had ik al heel vroeg in mijn carrière door dat mensen persoonlijk kennen puur goud was. Zowel qua relaties als qua kennis. Netwerken is eeuwenoud en een verplicht “bijberoep” voor elke rechtschapen zakenman- en vrouw.
En het ontbreekt ons heden ten dage in ieder geval niet aan initiatieven, de één al origineler dan de ander, maar jammer genoeg veelal het doel voorbij schietend. Netwerkactiviteiten moeten zowel voor de bezoeker als voor de organisator een middel zijn en geen doel. Ik wil niet veralgemenen maar hoeveel organisatoren besteden aandacht aan het actief en doelgericht connecteren van mensen en kennis? Behoudens mijn vergissing en tenzij de netwerkende ondernemer dergelijke initiatieven gebruikt om even “los” te gaan is dat het doel. Niet? Actief aan netwerk- en kennisverruiming doen.
Zonder deze zekerheid hebben ondernemers noch de behoefte, noch de energie om tijdens, na of voor een lange werkdag, op een moeilijk uur, aanwezig te zijn op een duur evenement waarbij je op het einde beseft dat je nog maar eens met dezelfde mensen van de vorige keer aan de receptietafel hetzelfde verhaal hebt moeten aanhoren of vertellen.
En dat alles maakt dus dat je steeds dezelfde ondernemers tegenkomt en buiten een mogelijke kater en teleurstelling rijker, terug wat centen armer bent. Doelloos, zinloos.
Ondernemers hebben nochtans behoefte aan netwerken om te verruimen in de meest ruime zin. Effectief kennis en netwerk opdoen op de meest efficiënte manier en met resultaat.
Piet Perquy
