Ik schrijf zomer 1995, het moment waarop Accent Interim het levenslicht zag. Uit ambitie en protest, geboren uit de schoot van Conny Vandendriessche en Philip Cracco. Nog geen 4,5 jaar later werd ook ik zonder veel nodige overtuigingskracht ingelijfd en deel van het succesverhaal.
Mijn familie en vrienden verklaarden me aanvankelijk voor gek. Wie laat er nu een mooie carrière bij Volvo, inclusief dikke bak, achter voor dit (op dat moment) klein en in “interimland” onbenullig bedrijf en dan nog voor een loon die 500€ (toen 20.000Bfr) netto lager lag dan wat ik op dat moment maandelijks op het strookje zag verschijnen? Oh ja, gecombineerd met een naar zweet en sigaretten ruikende tweedehands Citroën Xsara als “motiverend” extra legaal voordeel.
Goed gek dus.
Zo gek ik was, zo gek was dit bedrijf en hoe meer ik het leerde kennen hoe gekker ik werd. Gek van goesting om de beste te zijn, gek van klanten maken, gek van mensen aan een vaste job helpen, gek van leergierigheid. Knettergek.
Het was mooi om te zien hoe ook elk van m’n collega’s er elke dag weer voor ging. Gebeten door het Accent-virus. Vechtend tegen de grote “boites”, deur aan deur in de industriezones, de eerste op elk netwerk event, en ja, er absoluut als laatste weer buiten met de zakken vol bruikbare business-cards. Een koud kunstje, dankzij de permanent aangeleerde salesskills.
Waar concurrenten kantoren sloten, opende ik er als commercieel directeur, in snel-tempo nieuwe. Op een bepaald moment, zonder overdrijven, wel 50 stuks per jaar. Geen “hier komt” plakkaten aan de ramen maar van dag één tussen de aannemers zittend op de grond met ons aller grootste wapen, de telefoon, in de aanslag.
Het hoeft dus niet te verbazen dat Accent vandaag een omzet van 533 miljoen euro, meer dan 22.000 mensen onder contract en 1.115 eigen medewerkers heeft. Meer nog, de House of HR (geboren uit de Accent-schoot) heeft op heden 600 kantoren op Europees niveau en een omzet van maar liefst 2,2 miljard euro.
Eén van de voornaamste successen als je het mij vraagt? Een absoluut duidelijke missie en visie waarbij de waarden door elk van de medewerkers niet alleen gekend en duidelijk zijn, maar voornamelijk onvoorwaardelijk geleefd worden. Met de grote smile en de on-aflatende wil de beste te zijn.
Naast het uitzetten van, op waarden gebaseerde en succesvolle strategieën weet mijn bedrijf, Humanizer, vandaag tal van bedrijven te begeleiden bij het opzetten van een goede werkcultuur en wordt hierbij, als erkend dienstverlener, gesteund door de Vlaamse Overheid. Nog tot eind 2022 kan elke onderneming die hierin investeert tot 60% subsidie van de Vlaamse overheid ontvangen.
Meer info over onze SalesRaad (intensieve salestraining in de Accent-stijl) HIER.
Liever uw strategie duidelijk en succesvol geïmplementeerd of uw team op één lijn? Klik dan HIER.
Tot binnenkort!
Inspirerende groeten,
Piet
Comments