Met klanten niets dan last

Klanten, er is wat over te zeggen. We hebben ze nodig want ze betalen de rekeningen en bepalen de winst maar ze genereren in evenveel van de gevallen stress, ongemak, een hoop gezeur en niets dan last. Klanten bellen op de momenten dat je het echt niet wil, mailen met de verwachting onmiddellijk antwoord te krijgen, zijn enkel uit op kortingen, betalen altijd veel te laat en lijken er een sport van de maken uw humeur in no time naar het diepst mogelijke punt te krijgen.


Klanten. Er is wat over te zeggen.


Als dat is wat jij en uw medewerkers over uw klanten denken dan ligt dit niet zozeer aan hen maar absoluut aan jullie zelf. Jullie hebben gewoon de foute klanten. Het is immers niet de klant die jou kiest maar andersom en als je de juiste klanten kiest ben je gegarandeerd van al deze shit af. Beter nog, laat potentiële klanten duidelijk weten waarom ze NIET voor jou moeten kiezen.


Bij een klantensegmentatie oefening valt het me steeds weer op dat het gewicht overhelt naar de “shitkant”. Met andere woorden, de klanten waar jij en uw medewerkers de meeste tijd in stoppen zijn klanten die veel aandacht vragen, slecht betalen, weinig omzet genereren, steeds het onderste uit de kan halen en ga zomaar door.


Het meest betreurenswaardig is dat deze ondernemingen op die manier bijzonder kostbare tijd verliezen. Tijd die ze zouden moeten inzetten op klanten die wel aan alle criteria van “de ideale klant” voldoen. Tijd ook om klanten die er net niet aan voldoen in de juiste richting te krijgen en last but in geen geval least, tijd om nieuwe klanten te maken die wel binnen ons verwachtingspatroon vallen.


Bij mij is zijn de criteria: goesting (passie), de absolute wil om te verbeteren, de drive naar actie, “ego heeft geen plaats”, een open visie en, omdat ik voor ondernemers ter plaatse waardevoller ben dan op de weg ernaartoe, een geografisch aanvaardbare ligging.


Op die manier ben ik er in geslaagd geen enkele klant meer over te houden.


Geen één klant.


Ik heb al 13 jaar lang enkel ambassadeurs die elk op hun manier nieuwe ambassadeurs aanbrengen. Want soort zoekt soort, niet? Ook mijn actieve relaties dragen bewust (of onbewust) deze waarden uit om vervolgens gelijkgestemden in hun relatiekring aan te trekken. De relaties van mijn relaties hebben allen goesting, willen steeds het beste, zijn zot van actie, vrij van ego en hebben een onvoorwaardelijk geloof dat ze niet alle kennis in bezit hebben.



Klanten-ambassadeurs? Ze zijn zalig!


Dank jullie wel Humanizer-ambassadeurs. We gaan nog vele jaren lappen geven!


Ook klant-ambassadeur worden? Indien je aan de bovenstaande criteria voldoet spreek ik heel graag met je af! Klik hiervoor HIER.


Onze ambassadeurs ontdekken kan je HIER.